Go to account settings

Online media

  Sprout.nl    

Zo Hou je vrolijke mannenshirts  betaalbaar
Martijn Both en Peggy Haullussy-Benner willen met hun startup BB Chum een feestje maken van mannenshirts. Om hun overhemden betaalbaar te houden, gaat de verkoop online. Maar e verzonnen een slim model om ook winkeliers te winnen voor hun vrolijke collectie. Niet alle mannen zijn zo conservatief dat ze alleen voor zachtblauw, wit of gestreept gaan bij de keuze voor hun shirts. Maar wie een bijzonder overhemd wil, komt al snel in designerlabels terecht, met prijzen aan de pijnlijke kant van de 100 euro. BB Chum zit in dat gat: hun overhemden zijn wél opvallend en van prima kwaliteit, ze worden in beperkte oplage van maximaal 40 stuks gemaakt en desondanks blijft 79,95 de 'absolute max' wat prijs betreft.

Parijse Shirt
Oprichter Martijn Both, zelf ervaren inkoper en productontwikkelaar voor onder meer Ahold en Hema, had zelf beroepshalve helemaal niets met textiel van doen toen hij met de gedachte speelde om een eigen merk in mannenmode te starten. Dat ontstond nadat hij in Parijs een paar fleurige shirts had gekocht, die bijzonder goed aansloegen bij zijn kennissen. In Nederland bleek weinig vergelijkbaars te krijgen, en al helemaal niet voor betaalbare prijzen. 'Ik dacht: daar zit handel.'

Mannenmerken
Maar hoe verover je zonder ervaring een plek in een niche tussen de Arrows en Paul Smiths? Gelukkig wist Boths echtgenote een perfecte compagnon: haar vriendin Peggy Benner-Haullussy (vandaar dat BB) was voor mannenmerken als McGregor en Arrow jarenlang productmanager shirts geweest en op zoek naar een eigen onderneming. In 2013 ging BB-Chum van start. 'Dankzij haar netwerk en enorm lang praten lukte het ons de kledingateliers te vinden, die we konden overhalen om onze kleine oplages van tientallen te draaien, waar ze normaal 500 gewend zijn.' 

Fabrikant vinden
In het begin moest BB-Chum het nog doen met bestaande prints, inmiddels heeft het ook een stoffenfabrikant in Zuid-Europa gevonden die tegen redelijke condities zelf ontworpen dessins drukt. 'Zo heb je nul komma nul kans dat je op een feestje je eigen shirt tegenkomt.' De modellen met elleboogstukken en borstzakjes in afwijkende stof bleken minder goed te lopen, zodat Both en Benner zich concentreren op de eigen prints. En vooruit, de doordeweekse blauwe shirts zijn inmiddels ook onderdeel van de collectie. 'Daar kwam toch vraag naar: 'jullie hemden zitten lekker, maar heb je niet ook een wat rustigere versie?''

Online model
Het lukte BB-Chum de katoenen en door hun oplage exclusieve overhemden voor 79,95 aan te bieden. 'Voor een kwaliteit die eigenlijk 130 tot 150 euro zou moeten kosten.' Maar daar hoort wel een online verkoopmodel bij, zegt Both. 'De marge is veel kleiner dan waar winkeliers mee akkoord kunnen gaan.' En toch zoekt het nieuwe hemdenmerk sinds afgelopen zomer wel degelijk de offline wereld op. Daarvoor heeft het een oud model opnieuw uitgevonden: de hemden hangen in consignatie in een aantal winkels.

Marge voor winkelier
Om winkeliers warm te krijgen om een online merk in hun rek te hangen, voegden Both en Benner iets nieuws toe: als ze klanten doorverwijzen naar de website, ontvangen ze ook een fee als dat tot een transactie leidt. 'Ze zijn begrijpelijkerwijs beducht voor showrooming: dat het publiek in de winkel komt kijken en passen, en dan alsnog naar de website gaat om te kopen. Door met kortingscodes te werken en de postcodes van hun klanten goed bij te houden, kunnen we ze alsnog een marge bieden.'

Collectie in winkels
'Zo hebben we een nieuw model uitgewerkt, waarbij de shirts bij hun of in ons magazijn in Amstelveen kunnen hangen en wij continu hun collectie vernieuwen.' In ruil voor een lagere marge dan ze op ingekochte collecties gewend waren, lopen de winkels geen voorraadrisico. En dat slaat aan. 'Iedereen heeft het moeilijk in de mode. De tijd dat je op voorintekening moest inkopen bij de fabrikant, die zo zijn hele risico naar de detaillist verlegde, ligt wel achter ons.'

Hippe markten en guerrilla marketing
Het aantal winkels dat BB-Chum verkoopt, gaat richting tien - BB-Chum is volledig met eigen geld gefinancierd en kan daardoor niet te veel voorraad aanhouden. Both heeft verder de 'hippe' markten ontdekt om zijn mannen offline aan een hemd te helpen: de Sunday Market. Zodra daar weer financiële ruimte voor is, komt er weer een guerrilla-campagne. 'We hebben tijdens het Amsterdam Light Festival in het Vondelpark onze shirts als lampionnen opgehangen, dat leverde veel publiciteit op.'

Uitbouwen merk
Sinds mei vorig jaar storten Both en zijn compagnon zich fulltime op BB-Chum, en dat is te merken aan de voortgang. 'Anders waren we te lang in de hobbyhoek blijven hangen. Nu is het superleuk om te zien hoe het elke maand groeit, hoe klanten terugkomen voor een volgende shirt en anderen ons ontdekken.' Als de groei zo doorzet, durft Both te gaan dromen van het uitbouwen van het merk naar andere mannenproducten. 'Met alles wat voor mannen nu saai is, of duur als je het leuk wil hebben. De shirts blijven de basis, maar daar kunnen tassen en andere accessoires bij, en ook wel cosmetica.'`

http://www.sprout.nl/artikel/zo-hou-je-vrolijke-mannenshirts-betaalbaar 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

 Textilia.nl

BB Chum hangt overhemden in het Amsterdamse Vondelpark

Als startende ondernemer moet je creatief zijn. Daarom besloot overhemdenmerk BB Chum om tijdens het Amsterdam Lights Festival een stunt uit te halen in het Vondelpark.

Wandelaars keken op maandagavond 29 december vreemd op, toen ze voor het oude Filmmuseum in het Amsterdamse Vondelpark opeens verlichte overhemden in een boom zagen hangen. Het was een actie van het overhemdenmerk BB Chum. Eigenaar Martijn Both licht de actie toe.

Hoe kwamen jullie op het idee voor de actie?
“Mijn zakenpartner Peggy Haullussy en ik liepen over de grachten, waar we met bewondering keken naar de lichtkunstwerken van het Amsterdam Lights Festival. ‘Daar zouden wij ook iets mee moeten doen,’ dachten we. Als startende ondernemer heb je immers weinig budget voor marketingacties, dus dan moet je creatief zijn. Het leek ons leuk om een aantal van onze overhemden als lampion te gebruiken en op te hangen. Op de grachten was het lastig om ons idee uit te voeren, dus toen kozen we voor het Vondelpark.”

Mag dat zomaar?
“Nee, we zijn een beetje boefjes geweest. Iemand is maandag 29 december namens ons om 16 uur ’s middags in de grote boom voor het Filmmuseum geklommen en heeft daar de overhemden opgehangen. Ze hebben daar vervolgens de hele avond en nacht gehangen. Uiteraard hebben we er ook een filmpje van gemaakt. De volgende ochtend om 9.00 uur hebben we ze weer laten verwijderen. Ik denk dat de plantsoendienst ook een vakantierooster hanteerde, want we hebben gelukkig geen problemen gekregen.”

Kun je iets meer over BB Chum vertellen?
“We zijn een overhemdenmerk dat sinds 2013 bestaat. Ik werkte hiervoor onder andere als inkoper bij HEMA, Peggy komt echt uit de overhemdenwereld en werkte onder andere bij McGregor en WE. Eigenlijk zijn we het merk begonnen uit onvrede met het huidige aanbod aan overhemden. Als je een kleurrijk of opvallend shirt zocht voor een goede prijs, dan kon je haast nergens terecht. Het was allemaal wit, blauw of gestreept. Onze overhemden zijn bijzonder in prints en details. Bovendien produceren we in zeer kleine oplages van 40 stuks. Je hebt dus altijd een limited edition.”

Waar komt de naam vandaan?
“De twee ‘B’s’ zijn de eerste letters van mijn achternaam en Peggy’s meisjesnaam . Chum betekent maatje in het Engels. We vonden het wel een catchy en originele naam.”

Zijn jullie vergelijkbaar met een Opposuits of eerder een Hans Ubbink?
“We zijn zeker geen Opposuits. Hun pakken zijn echt bedoeld voor een feestje of event. Onze overhemden draag je in principe dagelijks onder je colbert. Bovendien werken we met mooie kwaliteitsstoffen en besteden we veel aandacht aan de pasvorm. Inderdaad wel een beetje zoals Hans Ubbink, alleen kosten onze overhemden geen 140 euro, maar 79,95 euro.”

Het feit dat Ubbink ermee is gestopt, is voor jullie dus wel goed nieuws?
“Toen hij stopte, dachten we wel even: daar komt onze markt aan. Zo ver als hij zijn we nog lang niet, maar het biedt zeker mogelijkheden.”

Verkopen jullie alleen online?
“Voornamelijk wel, maar we staan ook wel eens op events zoals de Sunday Market in Amsterdam. Dat is voor ons leuk en leerzaam, want zo zien we direct hoe klanten op onze overhemden reageren. Vanwege de lage marges vinden retailers het over het algemeen minder interessant, maar we staan wel open voor het verkennen van andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld de verkoop op consignatiebasis of via pop-up stores. Door onze kleine oplages zijn de risico’s voor ons laag en op deze manier voor de ondernemer ook. Wij produceren liever het hele jaar door in kleine oplages, dan twee seizoenen in grote oplages. Het is een nieuwe manier van ondernemen, die volgens ons de toekomst heeft.”

http://www.textilia.nl/Nieuws/BB_Chum_hangt_overhemden_in_het_Vondelpark-150106111300#.VKu40ckYFsA
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mannenstyle.nl

BB Chum brightens het Vondelpark
De boefjes BB-Chum wilden het ’s nachts behoorlijk donkere Vondelpark betrekken bij het Amsterdam Light Festival (het lichtfestival dat wandelaar en grachtencruisers overal in de stad lichtsculpturen aanbiedt).


Het werd alleen wat ludieker. Met hun shirts werden lampions gemaakt en zo kon het  zijn dat de argeloze wandelaar al in de schemering ineens lichtgevende shirts tussen de bomen zagen zweven. Nee, geen spoken, maar wel een leuke mix van kleur, print en perfect katoen. Een lucratief kunstwerk tussen alle ambient ideeën geïnspireerd op de City of lights… Amsterdam.

In het neklabel van de shirts staat niet voor niets steevast ‘BB Chum brightens your day’. Best vrolijkmakend als je het shirt ’s ochtends nog knisperend van de was aantrekt. En we verdenken de shirtmakers er dan ook van dat ze zo op de link met het lichtfestival zijn gekomen (bright…light…). En anders zijn het de 6 zojuist verschenen nieuwe ontwerpen die dit startende merk bewoog tot deze  actie.

BB Chum is het Nederlands online overhemdenmerk geboren uit onvrede over de prijs/kwaliteit van veels te dure merkshirts. Kleurrijke shirts, in de beste katoen uitgewerkt en voorzien van gekke details. Plus: van elk ontwerp worden er nooit meer dan 40 gemaakt. Je blijft dus bijzonder.

http://www.mannenstyle.nl/297092/bb-chum-light-festival/

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Fashionunited.nl 
 

Overhemdenmerk BB Chum doet stiekem mee met Amsterdam Light Festival

"Of het mocht van de gemeente?" vraagt Martijn Both van overhemdenmerk BB Chum lachend. "We waren boefjes. Daarom hebben we alles ook na één dag weer weggehaald." Het merk haakte met een actie in het Vondelpark in op het Amsterdam Light Festival; het evenement waarbij wandelaars en grachtencruisers overal lichtsculpturen kunnen bewonderen in de stad. De shirts van het merk werden met lampionnen bevestigd aan de bomen in het park.

Oprichters Martijn Both en Peggy Haullussy waren op zoek naar een leuke manier om hun startende merk onder de aandacht te brengen. "We spraken over het Light Festival en dat het in het Vondelpark eigenlijk zo donker was. Toen besloten we het park op te vrolijken."

In de neklabels van de shirts van BB Chum staat ‘BB Chum brightens your day’. Dus een festival met lichtjes paste perfect vonden de oprichters. Both: "We zijn natuurlijk net gestart, dus grote advertentiecampagnes in een krant als de Telegraaf gaat ons nog niet lukken. Bovendien zochten we een opvallende actie, die binnen ons budget zou passen. We zien dat het filmpje over onze installatie in het Vondelpark al veel gedeeld is op social media."

In het geheim overhemden van BB Chum in het Vondelpark hangen

BB Chum is een Nederlands overhemdenmerk dat geboren werd uit onvrede over bestaande shirtmerken. Both vond dat het allemaal wel wat vrolijker mocht in de mannenmode. Overhemden zijn vaak wit, blauw of blauw-wit geblokt. "Als je een shirt wilt met een bijzondere print, van een goede kwaliteit, moet je als consument al snel 150 euro neerleggen. Wij willen die overhemden toe Hij raakte aan de praat met Haullussy, een vriendin van zijn vrouw. Zij was, met ervaring bij bedrijven als Arrow Menswear, de Secon Group, McGregor en We Fashion, geen onbekende in de modewereld. "Zonder Peggy zou ik nog steeds met enkel een idee zitten," zegt Both.

De compagnons doen alles samen: ontwerpen, verkopen, leveranciers zoeken. Sinds een half jaar fulltime. "Eerst werkten we aan BB Chum in de avonduren. Maar dan blijft het merk in de hobbysfeer en dat is niet de bedoeling. We zijn een nichemerk, maar we willen wel zoveel mogelijk mannen bereiken."

Aanvankelijk waren de overhemden van BB Chum alleen te koop via de eigen webwinkel, BB-chum.nl. Maar de ondernemers ontdekten dat stenen winkels ook belangrijk zijn, onder andere voor de naamsbekendheid van het label. Both en Haullussy zagen wel dat traditionele groothandel - waarbij winkeliers de collecties inkopen - niet meer goed werkte. "Dan zet je een retailer het mes op de keel," zegt Both. "Wij hebben onze collecties daarom in consignatie hangen, momenteel bij drie winkels. Winkeliers zijn daar heel blij mee. Ja, wij lopen dan meer risico, maar het heeft voor ons ook als voordeel dat de verkoopprijzen van de shirts niet duurder worden. Bovendien produceren we toch de overhemden al, om te verkopen in onze webshop."

Produceren, dat is nog wel een puzzel. Stoffenleveranciers zijn traditioneel en willen niet altijd leveren als een modemerk niet genoeg meters stof wil. Alles wordt geproduceerd in kleine oplages, van 40 stuks. BB Chum werkt momenteel samen met twee leveranciers, maar de eigenaren willen dat risico liever nog wat meer spreiden en zoeken daarom nog flexibele stoffenleveranciers.

Het grootste doel voor 2015 is echter: de naamsbekendheid verder vergroten. Both: "Nu kent 95 procent van de Nederlanders het merk nog niet. Terwijl iedereen die een overhemd heeft gekocht het leuk vindt. Klanten komen steeds terug, dus dat doen we goed.

https://fashionunited.nl/nieuws/mode/overhemdenmerk-bb-chum-doet-stiekem-mee-met-amsterdam-light-festival/2014123122697
------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

  Marketingtribune.nl
 
Overhemdenmerk plaatst shirtlampions in Vondelpark tijdens Amsterdam Light Festival

Het Nederlandse overhemdenmerk BB-Chum vond het zonde dat het Vondelpark zo donker bleef tijdens het Amsterdam Light Festival. Wandelaars zien in de schemering nu lichtgevende shirts tussen de bomen zweven.

Het Amsterdamse overhemdenmerk, dat alleen online verkrijgbaar is, gebruikte eigen overhemden om lampions van te maken. Ze werden opgehangen in de bomen tegenover het podium en de studio’s van VondelCS. De lichtversiering is een van de vele onderdelen van het Amsterdamse lichtjesfestival, dat overal in de stad lichtsculpturen heeft gemaakt.

De oprichting van BB-Chum kwam voort uit onvrede bij de oprichters over de prijs en kwaliteit van merkshirts. Het merk kenmerkt zich door opvallende prints en speelse details, zoals gekleurde pochetjes en elleboogstukken bij effen shirts. Stijlelementen uit verschillende culturen en tradities worden vermengd. Van elk ontwerp worden maximaal 40 stuks gemaakt. Wie een van de shirts aantrekt ziet in het label staan: ‘BB Chum brightens your day’.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

  Adformatie.nl

BB-Chum hangt verlichte overhemden in het Vondelpark

Overhemdenmerk haakt in op Amsterdam Light Festival.

Geïnspireerd door Amsterdam, de City of Lights, gebruikte het online overhemdenmerk zijn eigen shirts als lampionnen. Deze hing het merk op in de bomen van het Vondelpark, als inhaker op het Amsterdam Light Festival.

In de neklabels van de shirts staat ‘BB Chum brightens your day’, wat goed aansluit bij dit project. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
   Mannenstyle.nl
Herfst, winter, voorjaar of zomer maakt het uit?

Mannen willen meer met mode, maar wat zijn de trends voor het komend najaar? Een vraag die voor de meeste grootschalige modemerken maar op een beperkt aantal manieren kan worden ingevuld omdat zij grootschalig moeten produceren.

Eigenlijk is dit een tegendraadse trend. Want één van de grootste macrotrend is het opkomen van de individualisatie.

Tot nu toe hebben veel mannen deze boot aan zich voorbij moeten laten gaan. Unieke kleding is afkomstig van designers en hebben hier door per definitie een hoge prijs. Dan is de keus voor een wit, blauw of blauw wit geruit overhemd natuurlijk snel gemaakt.
Dwars van het bestaande heeft BB Chum er voor gekozen kleurrijke overhemden in een oplage niet groter dan 40 stuks te brengen. Naast deze unieke overhemden zorgt dit ook voor een snel wisselende collectie die niet gebonden is aan een seizoen. De overhemden van BB Chum zijn fris, diep kleurrijk en/of voorzien van opvallende prints of uni’s met frappante accenten. Het zijn overhemden die  uitstekend casual gedragen kunnen worden, maar voor de man die zakelijk meer uit durft te pakken combineren de overhemden ook goed met een cardigan, sweater, colbert en een pak. Hierdoor hoeft een man niet meer verscholen te gaan achter zijn stropdas als meest opvallende onderdeel van zijn outfit. Hij kan hiermee evenals een vrouw uitpakken en mag hij gezien worden op zijn eigenen individuele wijze. Het hebben van onderscheidende kleding is helemaal van nu.

De overhemden zijn gemaakt van 100% hoogwaardige katoen, stoffen van gerenommeerde Europese stoffenleveranciers. Niet van dat beetje glimmende, zijdeachtige, en niet van dat katoen dat eigenlijk voor beddengoed is. Dit zorgt samen met de fit voor een prettig draagcomfort. Eindelijk overhemden van designers kwaliteit maar zonder designers prijzen. Dit is echt denken van deze tijd en dit moment.

http://www.mannenstyle.nl/296737/bb-chum-overhemden/
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  Men&Style.nl

Gabbers, vrienden, maten & BB Chum’s

Een business starten met vrienden geen goed idee? Think again. BB Chum is een idee van 2 vrienden uit de managementwereld. De B’s staan voor beide achternamen, Chum betekent vriend.

Samen zagen ze een gat in de markt en bedachten een overhemd die net anders is. Andere prints. Andere pockets. Een overhemd die net die edge heeft. Een overhemd waarmee je niet alleen zelfverzekerd een businessmeeting in loopt, maar er ook geslaagd weer uitloopt. Een overhemd met designerkwaliteit maar zonder designerprijs. Zo een overhemd.

BB Chum wordt uitsluitend online verkocht en al hun button ups gaan voor de uiterst vriendelijke prijs van 79,95 euro. Waarom winkelen als je ook kan webshoppen?

http://menandstyle.nl/2013/11/advertorial-gabbers-vrienden-maten-bb-chums/
------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

  Metronieuws.nl

Doe die met kleur maar

De dagen worden korter en donkerder. Ook de kleuren van de bomen beginnen langzaam te veranderen. Om het gebrek aan kleur te compenseren stel ik voor om eens wat vaker vrolijke overhemden te dragen.
Veel mannen vinden het moeilijk om drukke prints of opvallende kleuren te dragen. Soms terecht! Een shirt met neon kleuren is een trend uit de jaren 80 die daar ook mag blijven. Wil jij je look iets meer kleur geven, maar weet je niet hoe? Lees dan verder.

Je kunt een vrolijke print op verschillende manieren dragen. Wil je een statement maken en opvallen? Draag je overhemd dan zonder iets er overheen, op bijvoorbeeld een washed jeans en sneakers. Hou je sneakers wel “rustig”. Hiermee bedoel ik geen felle kleuren of sneakers met een print. Je wilt de aandacht op je overhemd houden en niet op je sneakers.

Wil je iets minder opvallen? Draag er dan een gilet, vest of een colbert overheen. Hiermee doe je je overhemd nog steeds recht aan. Ook hier geldt: hou je overige kledingstukken en schoenen rustig. Een overdaad aan patronen en kleuren is niet aan iedereen besteed.

Durf te experimenten en draag eens wat vaker een opvallende print. Je zult zien dat je omgeving het alleen maar leuk vindt. Laatst had ik het middelste BB Chum shirt aan en heb flink wat complimenten gekregen. Van de week maar eens die andere twee aan trekken. Happy Days!

 http://www.metronieuws.nl/mode/2013/11/doe-die-met-kleur-maar
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

Je winkelwagentje — 0

Je winkelwagentje is op dit moment leeg

Inloggen

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »